sunnuntai 20. syyskuuta 2009

Gorak Shep / Everest Base Camp

Lobuchesta lahdimme anivarhain aamulla kohti Gorak Shepia, joka on reitin varrella korkein paikka jossa yovymme (5180m). Reitti muuttui karummaksi lahestyessamme Khumbu Glacieria ja askel muuttui hetki hetkelta raskaammaksi. Vain noin 200 metrin nousu Lobuchesta Gorak Shepiin tuntui verraten raskaalta.

Gorak Shepissa pudotimme ylimaaraiset kamat majapaikkaan, ja soimme lounaan ja ostimme suklaapatukoita Base Campia varten. Gorak Shepista Base Campiin vaellus kestaa vauhdista riippuen 2-3 tuntia joten lahdimme melko pikaisesti lounaan jalkeen matkaan.

Reilussa 5 kilometrissa vaellus muuttuu jo aivan eri tasolle, ilman ollessa niin ohutta etta sen happipitoisuus merenpinnan tasoon verrattuna keikkuu noin 50-60% tietamilla. Paljon taukoja ja kiireeton meno, ja jatkuva veden tankkaaminen on ehdotonta ettei matka jaa kesken. Saavuimme ensin vanhalle Base Campille, josta jatkoimme matkaa uudelle, johon oli viela noin puolen tunnin kavely.

Perilla Base Campilla 5360m korkeudessa vastassamme oli laja telttoja, koska paikalla oli intialainen retkikunta yrittamassa valloitusta. Noin tunti ennen paikalle saapumista paasimme todistamaan todella suurta lumivyorya Everestilta, jossa ei onneksi loukkaantunut yhtaan kiipeilijaa. Retkikuntalaisten kanssa juteltuamme totesivat etta olivat olleet todella onnekkaita. Joka tapauksessa kiipeilijat ovat hurjia tyyppeja koska olosuhteet ovat hengenvaaralliset.

Perusleirissa joimme teet, soimme kekseja ja otimme runsaasti yhteiskuvia, olihan kyseessa vaelluksen paatepiste ja jokaisen tavoite. Jokainen 15 hengen seurueesta paasi perille ilman ongelmia. Teeta juodessa muutama kiipeilija palasi takaisin perusleiriin Everestilta alemmilta perusleireilta.

Pian oli aika lahtea takaisin Gorak Shepiin ennen pimeaa, tankata ruokaa ja menna aikaisin nukkumaan, koska seuraavana aamuna olisi edessa vapaaehtoinen Kala Pattharin valloitus. Kala Patthar, nepalilaisittain "Musta Vuori" kohoaa Gorak Shepin vieressa 5550m korkeuteen, ja tarjoaa mahtavat nakoalat Everestille, Nuptselle ja Lhotselle seka monille muille korkeimmille Himalajan huipuille.